Groeiende MKB’ers kiezen steeds vaker voor het outsourcen van ICT als kosteneffectieve oplossing
Je onderneming zien groeien. Voor veel ondernemers de droom op het moment dat zij, misschien al wel jaren geleden, begonnen met ondernemen. Bij de groei van een onderneming komt wel veel kijken. Gelukkig gaat dit (vaak) gestaag waardoor de veranderingen die bij groei komen kijken niet direct voor je bedrijfsdeur staan. Inherent aan bedrijfsgroei is hoe dan ook een groeiende ICT-omgeving. Oftewel, een groeiend bedrijf is groeiende ICT. Vaak komt er dan een moment van afwegingen: Of je kiest ervoor om een IT-er in dienst te nemen of voor het uitbesteden van ICT. Voor bedrijven die hun ICT altijd intern gehouden hebben, is dit vaak een moeilijke afweging. Toch kiezen steeds meer bedrijven voor het outsourcen omdat ICT geen kernactiviteit is maar wél onderdeel van strategisch belang van het bedrijf.
Wat is de afweging die je als bedrijf moet maken?
Wanneer je bedrijf groeit is een keuze voor ICT een afweging die gemaakt móet worden. Dan kan het dus zijn dat er gekozen wordt voor de werknemer die heeft meeste ‘verstand’ heeft van ICT, een IT-er in dienst nemen of het uitbesteden van ICT. Voor elke keuze is natuurlijk wat te zeggen. Toch waarschuwen wij bedrijven die voor de keuze staan om voor optie 1 te kiezen.
Want hoe goed het ook bedoeld is; ongekwalificeerde werknemers die verantwoordelijk zijn voor de ICT omgeving kunnen onherstelbare schade aanrichten die zelfs fataal kunnen zijn voor je onderneming! Het zal niet de eerste -en zeker niet de laatste- keer zijn dat wij een nieuwe opdracht krijgen waarbij de vraag is of wij nog kunnen redden wat er te redden valt. Vaak gebeurt dit nadat ongekwalificeerde werknemers ondanks alle goede bedoelingen een bedrijf volledig platleggen. Denk hierbij aan het verdwijnen van cruciale (klanten)data of downtime waardoor er niet gewerkt en geproduceerd kan worden. Én wanneer een bedrijf uiteindelijk besluit om hulp in te schakelen zijn er al de nodige kostbare uren verstreken.
Voor verantwoordelijke bedrijfsvoering blijven dus nog twee opties over. Het aannemen van een IT-er of het outsourcen van ICT.
Een eigen IT-er een juiste investering?
Wanneer je een ICT-er aanneemt heb je intern een werknemer die ervoor zorgt dat processen op rolletjes lopen en storingen opgelost worden. Bovendien loop je bij problemen zo bij diegene naar binnen waardoor er altijd korte lijntjes zijn. Naast deze voordelen zijn er toch nog de nodige haken en ogen.
Naast dat IT-ers schaars zijn (dus duur) is er geen wereld die zo aan veranderingen onderhevig is als ICT. Als bedrijf met eigen IT-er ben je dus constant aan het investeren in de kennis van je werknemer met certificaten, cursussen en opleidingen. Daarnaast zijn er ook de nodige investeringen in systemen die de IT-er als gereedschap nodig heeft om de bedrijfsprocessen te managen. Denk daarbij aan programma’s voor bijvoorbeeld monitoring en beheer. En bovenal, wat voor perspectief heeft de ICT-er binnen je organisatie? Want wat voor nut hebben alle investeringen in opleidingen, certificeringen en programma’s wanneer je werknemer na 1 of 2 jaar weer de deur uitloopt?
Het uitbesteden van ICT is kosteneffectief
Net zoals in de vorige alinea zorgt ook het uitbesteden van ICT ervoor dat processen op rolletjes lopen en storingen worden opgelost. Maakt een keuze dan nog uit? Ja, er is namelijk een wezenlijk verschil en dat hem vooral zit in de kosten; kosten in euro’s maar ook kosten in kennisinvesteringen.
Zo blijken maar liefst 30 tot 40% van interne ICT kosten niet juist in kaart te zijn gebracht omdat personeelgerelateerde ICT kosten onder andere categorieën worden geboekt. Met de daarbij komende softwarekosten bedragen de personele kosten daadwerkelijk tot 70% van de totale ICT gerateerde kosten.* Hierdoor zijn de kosten die bedrijven denken kwijt te zijn aan ICT veel hoger dan daadwerkelijk inzichtelijk.
Weten wat je krijgt
Het uitbesteden van ICT zorgt daarom voor een veel beter inzicht in de daadwerkelijke kosten. Je weet namelijk wat voor diensten je krijgt en wat voor bedrag daar tegenover staat. Waarbij je met een eigen IT-er dus misschien wel een te groot dienstenpakket hebt, stem je extern het dienstenpakket af op jouw bedrijfsvraag. Daarbij heeft een ICT-bureau werknemers in dienst die gespecialiseerd zijn op diverse vlakken waarbij het bureau verantwoordelijk is voor opleiding, certificeringen en (opfris)cursussen. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten; het bureau draagt zorg voor de investering in kennis(systemen) en personeel en jij hebt altijd toegang tot specialisten die er voor zorgen dat je bedrijf kan blijven presteren en produceren. Zo verzeker je als het ware de continuïteit van je bedrijfsvoering met zo min mogelijk risico tegen veel lagere tarief kosten als aannemen van eigen IT personeel.
Wat er overblijft is dus de keuze tussen de werknemer die heeft meeste ‘verstand’ heeft van ICT, een IT-er in dienst nemen of het uitbesteden van ICT. Welke keuze pakt voor jouw groeiende MKB onderneming het beste uit wanneer je naar kosteneffectiviteit kijkt? Wij helpen je graag om een keuze te maken die bij jouw bedrijf past. Neem daarom contact met ons op via 033-2986006 of via de contactpagina.
*Jaarlijks onderzoek M&I/Partners